آموزش گام به گام جوشکاری لوله پلی اتیلن

آموزش گام به گام جوشکاری لوله پلی اتیلن

پلی اتیلن یکی از ساده ترین، ارزانترین و پر مصرف ترین مواد پلاستیکی در جهان بوده و با افزایش میزان استفاده از مواد پلی اتیلن در گریدهای PE 80  و PE 100 آمیزهای بیشتری وارد بازار میشوند.

لوله های پلی اتیلن به دو روش سرد و گرم به یکدیگر متصل می شوند.

در روش سرد یا مکانیکی از اتصالات پیچی تا سایز ۱۲۵ میلیمتر استفاده می شود.

در روش گرم با ایجاد حرارت توسط صفحه داغ (بات فیوژن) یا مقاومت حرارتی سیم پیچ ها (الکتروفیوژن) ، مادون قرمز یا فراصوت اتصال ایجاد میشود.

در این قسمت با روش جوشکاری لب به لب آشنا میشویم:

قبل از شروع به کار با دستگاه، لازم است موارد ایمنی و دستورالعمل استفاده از دستگاه را یادآور شویم

 

  • از کالیبره بودن و سلامت دستگاه، اطمینان کامل داشته باشیم.
  • تهیه فرم گزارش جوشکاری و بررسی آن توسط ناظر و بازرس پروژه در دستور کار قرار گیرد.
  • شناسایی و احراز صلاحیت اپراتور در استفاده از ماشین جوش توسط بازرس و ناظر پروژه (گواهی صلاحیت جوشکاری اپراتور به منزله صدور مجوز کار با دستگاه جوش پلی اتیلن بوده و مجری را ملزم به حفظ تمام قوانین و دستورالعمل های استاندارد جوش می نماید)
  • در صورت نامساعد بودن شرایط جوی و وجود باران، گرد و غبار، مه، گرما و سرما استفاده از چادر و یا کانکس مخصوص الزامی است.
  • دپوی مناسب لوله، مطابق با استاندارد
  • تجهیز کارگاه و جانمایی صحیح دستگاه جوش در پروژه، به نحوی که ماشین جوش ثابت و لوله جهت جوشکاری در اختیار دستگاه باشد.
  • استفاده از تجهیزات مناسب جهت بارگیری و جابه جایی وسایل جوشکاری.
  • بررسی و کنترل سایز لوله، با رینگ داخلی دستگاه.
  • استفاده از برق شهری و یا موتور برق مناسب با حداکثر طول سیم 15 متر جهت راه اندازی دستگاه جوش پلی اتیلن.
  • مسدود کردن دو سر انتهایی لوله را با گپی مناسب، جهت جلوگیری از افت دمای صفحه هیتر.
  • استفاده از کلاه، دستکش، لباس کار و کفش ایمنی مناسب در پروژه الزامی است.
  • جهت اجرای کار، دستگاه را در محلی صاف رگلاژ و همراستا سازی میکنیم.
  • دمای هیتر، جهت ایجاد لبه و نفوذ گرما برای لوله پلی اتیلن همیشه بین 200 تا 230 درجه سانتیگراد بوده و دمای هیتر در سایز های بالاتر تغییر نخواهد کرد.

مرحله اول:

جهت انجام عملیات جوشکاری ابتدا لوله را داخل فک دستگاه قرارداده، 5 تا 7 سانتیمتر دو سر لوله را از داخل فکها بیرون گذاشته و پیچ های دستگاه را محکم می کنیم. به اندازه ای فکها را محکم می کنیم که مطمین شویم با اعمال فشار هیدرولیک، لوله ها از زیر فک فرار نمی کنند.

نکته:

جهت همسطح سازی لوله، از غلطک استفاده می کنیم.

دو سر لوله را شماره گذاری کرده، در فرم مخصوص عملیات جوشکاری درج می کنیم.

مرحله دوم:

دو سر لوله ی بسته شده داخل فک را با یک دستمال نخی آغشته به آستون و یا الکل ایزوپروپیل تمیز می کنیم. رنده را از داخل ظرف مخصوص جدا کرده، در شاسی دستگاه گذاشته و عملیات تراش دو سر لوله را آغاز می کنیم.

جهت رنده کردن و تراش دو سر لوله لازم است ابتدا رنده را روشن و با فشاری معادل  5 تا 10 بار دو سر لوله را تراش دهیم. این کار را تا زمانی ادامه می دهیم که تراشه ی ایجاد شده از دو سر لوله به صورت یکپارچه از رنده خارج و سپس فشار هیدرولیک را آرام آرام به صفر می رسانیم.

رنده را از شاسی جدا و در ظرف مخصوص می گذاریم.

مرحله سوم:

دو سر لوله تراشیده شده را به یکدیگر نزدیک و همتراز بودن آنها را کنترل می کنیم.

حداکثر انحراف از هم محوری باید کمتر از 10% حداقل ضخامت دیواره لوله باشد.

براده های ایجاد شده از تراش دو سر لوله را از دستگاه جدا کرده و برای مرحله بعد آماده می شویم.

مرحله چهارم:

در این مرحله فشار درگ را به دست می آوریم (فشار درگ در هر مرحله از جوشکاری می بایست توسط اپراتور اندازه گیری و به فشار داده شده در جدول اضافه شود، فشار درگ به دست آمده را در فرم گزارش ثبت می کنیم)

مرحله پنجم:

هیتر را از داخل ظرف مخصوص جدا کرده، با یک دستمال نخی آغشته به آستون و یا الکل ایزوپروپیل تمیز و داخل شاسی دستگاه قرار می دهیم. سطح دوسر لوله یا اتصال را به صورت همزمان، در تماسی کامل، به صفحه هیتر قرار داده، تا در سطح لوله، مذاب جوش ایجاد شود.

مرحله ششم:

در این مرحله فشار درگ به دست آمده و فشار داده شده در جدول را جهت ایجاد لبه اعمال کرده سپس شیر فشار هیدرولیک را بسته و پاور هیدرولیک را خاموش می کنیم به این مرحله از جوش فشار ایجاد لبه می گویند. برای این مرحله هیچ زمانی در نظر گرفته نشده و عملیات چشمی و بر اساس ضخامت داده شده در جدول جوشکاری انجام می شود. زمانی که در دو سر لوله لبه استاندارد ایجاد شد، مطابق جدول جوشکاری فشار هیدرولیک را با توجه به خاموش بودن پاور هیدرولیک به صفر می رسانیم.

مرحله هفتم:

در این مرحله اجازه می دهیم که زمان فشار نفوذ گرمایی طی شود (زمان نفوذ گرمایی جهت هر سایز لوله مطابق با استاندارد در جدول جوشکاری متغییر خواهد بود)

مرحله هشتم:

با توجه به دستورالعمل جدول جوشکاری و سپری شدن زمان نفوذ گرمایی پاور هیدرولیک را روشن، جک متحرک را به سمت عقب هدایت، هیتر را از بین دو سر لوله جدا می کنیم.

مرحله نهم:

سعی کنیم کوتاه ترین زمان را جهت نزدیک کردن دو سر لوله مذاب شده به کار ببریم جهت چسباندن لوله مذاب به یکدیگر به هیچ عنوان به یکباره فشار را بالا نبرده و زمانی که دو سر لوله با یکدیگر مماس شدند ظرف مدت 10 ثانیه فشار هیدرولیک را به حد مجاز رسانده، دو سر لوله ی ذوب شده در یکدیگر ممزوج میشوند تا شکل کامل جوش ایجاد شود.

نکات مهم:
  • اعمال فشار بالا در این مرحله مواد مذاب را از هم فراری داده و دو جنس سخت لوله در ظاهر بهم می چسبند که این قابل پذیرش نمی باشد.
  • در تمامی مراحل بجز رنده کردن فشار درگ به فشارهای داده شده در جدول اضافه خواهد شد.

مرحله دهم:

با اعمال فشار مناسب و نمودار شدن شکل کامل جوش، شیر فشار را بسته و پاور هیدرولیک را خاموش میکنیم و اجازه می دهیم زمان کول تایم یا زمان خنک شدن لوله داخل دستگاه رعایت شود. گپ انتهایی لوله را برمیداریم تا گردش هوا داخل لوله انجام شود.

نکته خیلی مهم:

جهت خنک کاری جوش، استفاده از هر نوع مایعات، ریختن آب و گذاشتن دستمال خیس ممنوع می باشد. جوش می بایست در شرایط عادی خنک و به درجه نرمال برسد.

مرحله آخر:

با اتمام زمان خنک کاری در دستگاه فکها را باز کرده، جهت انجام جوش بعدی آماده می شویم.

نکته آموزشی در مورد دستگاه های جوش بارین پلیمر:

جهت جوشکاری سه راه، زانو و اتصالات دیگر کافی است تا شانه های بالا و پایین را از دستگاه باز کرده و یک فک ثابت را به دو فک متحرک متصل کنیم. در این حالت اتصال را در یک فک ثابت مهار کرده و لوله را داخل سه فک متحرک قرار می دهیم. در این صورت می توان براحتی اتصال را به لوله و یا هر اتصال دیگر جوشکاری نمود.

دیدگاه های این مطلب بسته شده اند.