دستگاه جوش لوله های پلی پروپیلن را بشناسید

دستگاه جوش لوله های پلی پروپیلن از جمله ابزار بسیار پر کاربرد در عملیات لوله کشی به حساب می آید که می توان گفت امکان لوله کشی بدون در نظر گرفتن آن غیر ممکن است. این وسیله در کنار قیچی لوله بر، به یک اندازه در امر لوله کشی اهمیت دارند. دستگاه جوش، روکش درونی یا بیرونی لوله ها و اتصالات را داغ کرده و به این صورت باعث می شود که آنها به یکدیگر جوش بخورند.

دستگاه جوش پلی پروپیلن یا اتو جوش لوله سبز بارین پلیمر مخصوص جوش پلاستیکی لوله های پلی پروپیلن بوده و جهت اتصال انواع لوله های پلی پروپیلن مصرفی در تاسیسات ساختمانی به کار می رود.

مختصری درباره دستگاه جوش پلی پروپیلن:

دستگاه جوش لوله های پلی پروپیلن در واقع شامل یک صفحه حرارت پذیر است که توسط یک دسته نگه داری می شود. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است تا دمای لازم جهت ذوب کردن بخشی از پوسته درونی یا بیرونی لوله ها و اتصالات پلی پروپیلن را فراهم سازد. دمای مورد نیاز برای ذوب کردن پلی پروپلین جهت جوش آنها، طبق آزمایش و استاندارد، ۲۶۰ درجه می باشد. این دستگاه توسط قالب هایی که به شکل بوشن هستند لوله ها و اتصالات پروپلین را آماده جوش خوردن می نماید.

اجزا دستگاه جوش:

دستگاه جوش دارای اجزای متعددی است که به طور مختصر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  1. صفحه جوش یا صفحه المنت: که به یک سیم پیچ متصل شده و با استفاده از جریان برق داغ می شود.
  2. قالب های جوش: که دو به دو به صفحه المنت پیچ می شوند و لوله و اتصالات به سمت آنها فشار داده شده و داغ می شوند.
  3. پایه یا گیره: که دسته دستگاه توسط آن روی سطح زمین یا بدنه میز ثابت می شود.

نحوه کار با دستگاه جوش:

برای کار با دستگاه جوش بهتر است به ترتیب زیر که مختصرا توضیح داده می شود عمل کرد

  • ابتدا صفحه المنت را روی یک سطح صاف یا صفحه میز توسط گیره یا پایه ثابت کنید. این کار به شما امکان می دهد که دستگاه را آماده استفاده نمایید.
  • سپس متناسب با نیاز علمیات لوله کشی، قالب ها را روی صفحه پیچ کرده و توسط آچار آلن تا حدی محکم کنید.
  • بعد از آن درجه المنت را روی دمای ۲۶۰ درجه قرار داده و آنرا روشن کنید. صبر کنید تا چراغ المنت با رسیدن به دمای مورد نظر خاموش شود. اکنون دستگاه آماده استفاده است.
  • هر کدام از قطعاتی پلی پروپیلنی را که می خواهید به یکدیگر جوش دهید، آماده کرده و به صورت مستقیم و بدون اینکه آنها را بچرخانید به قالب های روبروی هم فشار دهید تا قالب در رو یا درون آنها قرار گیرد.
  • وقتی قالب ها درون لوله ها یا اتصالات به عمق کافی رسیدند، لوله ها و اتصالات را از صفحه جدا کرده و بدون چرخش و به صورت مستقیم به یکدیگر فشار دهید تا به هم جوش بخورند.
  • چند ثانیه بعد، اتصالات به لوله ها متصل شده و آماده انجام عملیات دیگر می باشند.
دیدگاه های این مطلب بسته شده اند.