قفس پلی اتیلنی پرورش ماهی

قفس پلی اتیلنی

پرورش ماهی در قفس پلی اتیلنی (مزرعه پرورش ماهی) یکی از روشهای رایج در پرورش ماهی است که در چند دهه اخیر با توجه به مزایا خاص خود مورد توجه اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته است. قفس پلی اتیلن مزرعه ماهی برای پرورش ماهی در دریا، سواحل، دریاچه ها و آب های پشت سدها کار گذاشته می شود که در کشور ما با توجه ظرفیت های موجود در کشور و وجود پنج هزار و 700 کیلومتر ساحل در شمال و جنوب، اجرای طرح پرورش ماهی در قفس پلی اتیلنی از سیاست های مهم و جدی شیلات در سواحل می باشد. طرح مطالعه توسعه پرورش ماهیان دریایی در استان هرمزگان با هدف بازسازی و حفظ ذخایر آبزی کشور از سال 79 آغاز شده است که تا سال 81 توسط شرکت نروژی و کارشناسان شیلات ایران انجام شد. استفاده از قفس‌های پلی اتیلن پرورش ماهی در ایران در ابتدا در استان بوشهر، سواحل کنگان کلید خورد که در سال 1389 معادل 9 تن ماهی پرورشی از دو قفس پلی اتیلن به حجم یک‌هزار و 600 مترمکعب صید گردید.

12 سال پیش پرورش ماهی در قفس پلی اتیلن در کشور نروژ 500 هزار تن در سال بود که این میزان هم اکنون به 2 میلیون تن رسیده که بیش از 2 برابر ظرفیت تولید و صید ماهیان کشور را شامل می‌شود. گفتنی است كشورهای مالزی، تايلند، ويتنام، چين،‌ نروژ و ايسلند كشورهای پيشرو در استفاده از قفس‌های پلی اتیلن جهت پرورش ماهی هستند.

این فقس های پلی اتیلن توسط دستگاه های جوش پلی اتیلن بارین پلیمر به راحتی ساخته میشوند.

مزایای قفس پلی اتیلنی پرورش ماهی

  1.  مدیریت آسانتر و کم هزینه تر
  2. هزینه پایین نسبت به پرورش ماهی در استخرهای خاکی یا سیستم های مدار بسته
  3. سهولت در مشاهده و بررسی میزان تغذیه ماهی و سلامت آنها
  4. سهولت و اقتصادی بودن درمان بر علیه انگل ها و بیماری ها
  5. در مقایسه با استخرهای خاکی و سیستم های مدار بسته به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد.
  6. در هنگام نصب قفس پلی اتیلن در استخر پرورشی می توان از استخر برای پرورش گونه های دیگر آبزی استفاده نمود (دو یا چند منظوره استفاده کردن از استخر)
  7. در صورت بروز آلودگی های محیطی و یا وجود مواد معلق که برای قفس مشکل ساز می باشد می توان قفس را جابجا نمود.
دیدگاه های این مطلب بسته شده اند.