واحد تضمین کیفیت گروه صنعتی بارین پلیمر به شما پیشنهاد می دهد با اتخاذ روش سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (Preventive Maintenance) یعنی مجموعه فعالیت ها و روش های منظم و دوره ای که به منظور بررسی وضعیت موجود، به روز رسانی و حفظ تجهیزات در شرایط مطلوب انجام می شود. به نحوی که افزایش بهره وری و کاهش فرسایش تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه های سنگین ناشی از توقف پروژه برای مجموعه
هدف از اجرای PM را می توان به موارد ذیل خلاصه نمود:
1- بیشینه کردن دوره عمر مفید دستگاه ها و تجهیزات
2- بیشینه کردن قابلیت اطمینان دستگاه ها و تجهیزات
3- بیشینه کردن کارایی کل تجهیزات
4- کمینه کردن تعمیرات اتفاقی دستگاه ها و ماشين آلات
5- تحت کنترل در آوردن توقفات و جلوگیری از خرابی های عظیم به دلیل بروز یک اشکال جزیی و کم نمودن تعداد دفعات از کار افتادن تجهیزات
6- تحت کنترل درآوردن موجودی قطعات یدکی در انبار و ایجاد نظم و ترتیب و استاندارد کردن امور مربوطه
7- کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی
8- افزایش کیفیت راهبری و جلوگیری از اتلاف وقت و جلوگیری از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقف
9- زمان سنجی و روش سنجی فعالیت های تعمیری و تولیدی و در نتیجه بالا بردن بهره وری
شاخصه های تعميرات سنتی:
1-تعمير دستگاه، پس از خرابی آن
2- انجام سرويس ها و بازديدها بصورت ناقص، متفرق و سليقه ای
3-عدم ثبت مستمر اطلاعات تعميراتی
4-عدم بررسی و تجزيه و تحليل اطلاعات ثبت شده و صدور گزارش های مورد نياز
5-عدم بهره برداری از نتايج گزارشات به منظور اصلاح روشها
نقاط ضعف و قوت نگرش سنتی:
نقاط قوت:
1- بومی بودن و جا افتاده بودن روش سنتی
2- سنخیت داشتن شاخصه های تعمیرات، با سایر امور جاری در کشور
نقاط ضعف:
1-عدم توان بکارگیری دانش و فن آوری های جدید
2-معلوم نبودن قابلیت اطمینان و ضریب آمادگی دستگاه ها
3-وابستگی کامل سیستم به دانش و حافظه تعمیرکاران (به علت مستند نکردن فعالیت های تعمیراتی)
4-عدم ثبات در (سازمان، روش و فرآیندها) پس از هر جابجائی نیروی انسانی (مدیر تعمیرات یا تعمیرکار)
5- روشن نبودن مقصرین احتمالی در خرابی ها، به دلیل عدم وجود شرح وظیفه و دستورالعمل ها
شاخصه های نگرش سیستمی (نظام مند) به تعمیرات:
1-ثبت کلیه فعالیت ها، ارائه گزارشات و پیشنهادات
2-اولویت دادن به فعالیت های پیشگیرانه PM
3-ایجاد یک فراگرد اطلاعات فنی وسیستمی فی مابین بخش های مختلف سازمان و همچنین فی مابین سازمان عملیاتی و بخش های ستادی و اداری
4- ایجاد بستر مناسب برای مشارکت کلیه نیروهای عملیاتی، اداری و پشتیبانی در انجام فعالیت های PM
مراحل انجام PM برای تجهیزات مرکز داده
1- شناسایی سیستمها اعم از قطعات و تهیه یک شناسنامه برای دستگاه
2- باد گرفتن دستگاه به طوری که تمامی گرد و خاک درون دستگاه زدوده شود
3- استفاده از اسپری های مخصوص برای تمیز کردن درگاه های حساس دستگاه برروی قطعات الکترونیکی دستگاه
4- تمیز کردن بدنه دستگاه از بیرون و داخل
5- روشن کردن دستگاه و مطمئن شدن از سلامت دستگاه توسط تست Smart Start
6- در صورت شناسایی خرابی ارجاع آن جهت تعمیر و تعویض قطعه خراب با سالم
7- راه اندازی مجدد دستگاه و تحویل آن به مشتری